تغذیه در بارداری

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

بارداری یکی از تجربه ها و مراحل مهم زندگی هر فرد به حساب می آید و نیازمند مراقبت و توجه بسیار زیادی است که با حفظ سلامت جسمی و روحی مادر و در نهایت سلامت کودک و جنین همراه است.

اهمیت مواد غذایی و نوع تغذیه در بارداری امری بسیار حیاتی است و حائز اهمیت است.

سالم بودن تغذیه در دوره بارداری برای جنین و مادر اهمیت فراوانی به دنبال دارند در این مطلب قصد داریم شما را با اهمیت تغذیه در بارداری و نقش موثر آن در رابطه با سلامت جنین و سلامت مادر بپردازیم.

تقویت تغذیه سالم در بارداری

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

سلامت  تغذیه در بارداری تا حد بسیار زیادی تاثیر برای جنین و مادر به همراه دارد که عبارتند از:

  • فواید تغذیه سالم برای جنین
  • تغذیه سالم
  • داشتن وزن مناسب برای نوزاد در زمان تولد
  • تقویت و تکامل مغز جنین
  • کاهش خطرات ابتلا به برخی از بیماری ها مثل اسپینابیفیدال های عصبی

تاثیر در الگوی تغذیه‌ای برای کودک بسیار مناسب است و حیاتی به حساب می‌آید.

فواید تغذیه سالم برای مادر

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

تغذیه سالم برای مادر به کاهش خطرات ابتلا به مشکلات بارداری مثل دیابت بارداری کم خونی پر اکلامپسی و غیره منجر می‌شود.

کاهش خطرات و بروز برخی از عوارض بارداری مثل یبوست خستگی است.

تهوع های صبحگاهی همه این ها متعادل می‌شود. تعادلات روحی را برای مادر به دنبال دارد و از زایمان زودرس جلوگیری می کند و کاهش سریع‌تر وزن مادر پس از از زایمان کمک می کند.

ویتامین ها و املاح

بسیاری از افراد غذا خوردن زیاد را در دوره بارداری نشانه سلامتی می دانند که برخلاف تصورات دریافت کالری بیش از اندازه عوارض مختلفی را به دنبال دارد عوارضی مثل چاقی کودک و مادر فشار خون دیابت در سلامت جنین و مادر را به خطر می‌اندازد.

نقش تغذیه مادر بر هوش جنین

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

بر اساس  تحقیقات تغذیه مادر بر هوش جنین اثبات شده است از جمله مواد غذایی که به رشد مغز و هوش جنین کمک می کند عبارتند از :

دانه ها و مویز و کشمش و مخصوصا برخی از ریز مغذی هایی که دارای اسید فولیک و آهن هستند مثل سبزیجات گرم غذا و گوشت موادی که کمبود آن در بدن به کاهش رشد مغزی منجر می شود.

مثل ویتامین دی روی پروتئین است.

منابع روی باعث می‌شود مغز جنین کوچک شود موادی که دارای روی هستند عبارتند از:

سبزیجات : سبزیجات ریشه ای غذا های دریایی ماهی های آب شور و پیاز

در چه مواردی انجام مشاوره‌های تغذیه در بارداری توصیه میشود

برای داشتن یک بارداری سالم، باید تغذیه خود را زیر نظر پزشک متخصص کنترل کنید از جمله بارداری در سنین کم تر از ۱۹ سالگی بارداری های دوقلوی و چند قلویی داشتن سوابق چندین زایمان با فاصله کوتاه مدت نداشتن رژیم غذایی گیاهخواری

مواد غذایی که باید در تغذیه مادر در بارداری قرار بگیرد

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

همانطور که قبلا گفته شد ارتباط بارداری و تغذیه سالم در بارداری امری جدایی ناپذیر هستند و از همین رو دنبال کردن رژیم های غذایی که مخصوص بارداری هستند و منطبق با شرایط بدنی شخص باعث می‌شود کاهش عوارض مختلف مثل کمبود تغذیه ای مادر و کودک را به دنبال داشته باشد.

جهت برقراری موثرترین ارتباط بین تغذیه مادر و بارداری لازم است روزانه تمامی گروه‌ های غذایی را استفاده کنید که شامل نان غلات و برنج میوه ها و سبزیجات لبنیات شیر ماست پنیر گوشت قرمز و سفید ماهی حبوبات تخم مرغ دانه ها چربی‌ها و روغن‌ها و قند ها اگر همه این موارد را در رژیم غذایی خود بگنجانید سالم و بدون بیماری خواهید ماند و در این دوره دچار مشکل نمی شوید.

البته لازم به ذکر است که هر کدام از این گروه های غذایی را در مقداری کم و حجم بسیار کم مصرف کنید.

انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

میزان دریافت کالری روزانه در زمانی اول بارداری ۱۵۰ کیلو کالری در زمان ابتدایی سه ماهه دوم تا آخر بارداری روزانه ۱۵۰ کیلو کالری می باشد که بیش از میزان کالری مورد نیاز مادر در زمان قبل از بارداری است.

از عوامل افزایش کالری مورد نیاز مادر تغذیه بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش وزن مادر
  • جلوگیری از مصرف پروتئین جهت کسب انرژی
  • تامین انرژی مورد نیاز رشد
  • جنین جفت به رحم تامین
  • انرژی مورد نیاز دستگاه قلبی عروقی مادر

پروتئین مورد نیاز در زمان بارداری

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

گروه غذایی که باعث حفاظت از بافت های بدن مادر و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و به اندازه رشد نکردن جنین تشکیل جفت خون و مایع آمنیوتیک میشود پروتئین نام دارد و میزان مصرف روزانه پروتئین برای مادر باردار ۱۵ گرم می باشد. منابع پروتئین شامل:

  • گوشت سفید مثل ماهی و مرغ
  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • حبوبات شیر و ماست
  • مغز و سویا

می باشد برای ساخت نگهداری و تکامل مغز و سیستم های عصبی جنین مثل ماهی ها که فاقد جیوه هستند زیرا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین می باشد.

کربوهیدرات

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

کربوهیدرات ها بخش بزرگ از انرژی روزانه در تمامی گروه های سنی را تشکیل می دهد همچنین فیبر مورد نیاز که روزانه مصرف می شود در این گروه قرار دارد نکته قابل ذکر که برای مادران باردار باید حتما رعایت شده است این است که کربوهیدرات ها دارای کالری پایینی هستند مقدار مورد نیاز کربوهیدرات در زنان باردار ۱۷۵ گرم در روز است منابع کربوهیدرات شامل برنج غلات است که اگر سبوس دار باشد بهتر است انواع:

  • نان
  • ماکارونی
  • بعضی از میوه ها

چربی ها

استفاده از چربی ها برای تکامل مغز کودک بسیار لازم است و شامل اسید های چرب ضروری ترانس بالا می باشد اما چربی ها باید به مقدار کم مصرف شوند زیرا مغزی نیست مواد غذایی ترانس بالایی را تولید می‌کند منابع غذایی سرشار از چربی هستند شامل:

  • گردو
  • لوبیا
  • روغن زیتون
  • دانه سویا تخم کتان و غیره می باشد.

مصرف ویتامین ها و املاح برای بهتر عمل کردن ارگان های مختلف بدن مادر باردار و جنین بسیار لازم است. جهت تامین انواع ویتامین های بدن نیاز دارد باید سبزیجات مختلف مصرف نمود سبزیجاتی که حاوی فیبر هستند برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید اند.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در بارداری

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

در طول زمان بارداری نیاز مادر به انواع ویتامین‌ ها و مواد املاح معدنی بسیار افزایش پیدا می کند به همین دلیل تاکید می شود که مادران باردار رژیم غذایی خاصی را پیروی کنند تا از لحاظ ویتامین کم دچار کمبود نشوند.

برخی از پزشکان به دلیل مختلف مصرف مولتی ویتامین ها را برای مادران باردار توصیه کرده‌اند این دلیل عبارتند از:

  • عدم تعادل و تنوع کافی در رژیم غذایی روزانه مادر
  •  بارداری بدون فاصله و کاهش ذخایر بدنی
  • بارداری های دوقلو یا چند قلویی
  • گیاهخوار بودن مادر
  • سیگاری بودن مادر
  • وضعیت نامناسب اقتصادی و به تبع آن دریافت ویتامین هایی ناکافی برای بدن
  • ابتلا به برخی از بیماری های خاص
  • مصرف برخی از دارو های خاص
  • وجود برخی از مشکلات بارداری مثل استفراغ و حالت تهوع

به طور کلی می توان گفت توصیه هایی که خانم های باردار می شود حتما باید رعایت شود خانم های باردار از هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه بعد از زایمان باید مولتی ویتامین های مخصوص خود را مصرف نمایید البته لازم به ذکر است که مصرف زیاد مکمل های ویتامین و مواد تغذیه ای بهتر است زیر نظر پزشک استفاده شود و از هیچ نوع مکمل های گیاهی و ویتامین های غیر استاندارد استفاده نشود.

 

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر فرنوش کاشانی

پیج اینستاگرام دکتر فرنوش کاشانی

کانال آپارات دکتر فرنوش کاشانی

کانال نماشا دکتر فرنوش کاشانی

———————————————————–